Samtal med Marcus Majewski

Jag kommer några minuter innan jag ska träffa Marcus Majewski, VD sedan några månader tillbaka på Clarion Hotel Stockholm. Jag vill träffa Marcus för ett kort samtal som berör samarbetet med Campido och varför Marcus och Clarion Hotel Stockholm, som tillsammans med sina systerhotell inom Choice i Stockholm valt Campido för sin fastighetsförvaltningen.

Vi sitter i loungebaren som ligger precis i anslutning till entrén till hotellet. Ljuset strömmar in genom de stora panoramafönstren och den svaga vårsolen har börjat tina snön utanför hotellet.

Marcus började jobba som diskare redan som 15 åring på hotell Savoy i Malmö och allt sedan dess arbetat inom hotell- och restaurangbranschen. Marcus kom i kontakt med Campido då han arbetade som hotellchef på Clarion Hotel Sign. Campido som var med redan från början och startade upp hotellet när det öppnades 2008.

Den första frågan känns naturlig då jag undrar varför Clarion Hotel Stockholm valt att lägga ut fastighetsförvaltningen på entreprenad.

- Det är en tekniskt specialkompetens som vi saknar. Jag kan driva ett hotell. Vi besitter en hög servicekompetens och jag vill istället fokusera på hotell- och restaurangdriften. Därför tycker jag att det känns naturligt att samarbeta med någon som har den kompetensen.

- Vad tycker du är vikigast när det kommer till fastighetsförvaltning?

- Proaktivitet tycker jag är det absolut viktigaste. Jag uppskattar när ni arbetar förebyggande för att därigenom förhindra att problem uppstår. Sedan uppskattar jag att få snabb återkoppling vad det än gäller.

- Hur tycker du samarbetet med Campido fungerar?

- Jag tycker vi arbetar bra tillsammans. Det är lätt att prata med fastighetsteknikerna på plats. De är lyhörda och serviceinriktade. Det märks att de vill hjälpa till och lösa de problem som uppstår.

- Varför har du valt att samarbeta med Campido? Det finns många förvaltningsbolag som erbjuder sina tjänster?

- Initialt fick jag fick jag mycket bra kontakt med Campido. Ledningens kompetens och vilja att få oss att känna oss trygga med Campido som fastighetsförvaltare övertygade mig att fortsätta samarbetet. Campidos engagemang i fastigheten och flexibilitet när det kommer till lösa problem är något jag och uppskattar extra mycket.

- Tycker du att vår storlek innebär någon begränsning?

- Egentligen inte. Ni står för en kompetent och bra fastighetsförvaltning vilket är det vi efterfrågar och har behov av.

- På senaste tiden har det skett lite personalförändringar med vår personal hos er på Clarion Stockholm. Hur tycker du det har fungerat?

- Jag tycker det har fungerat alldeles utmärkt. Ni har alltid haft trevlig och kompetent personal på plats. De som arbetar här har snabbt kommit in i gemenskapen och de känns som de är en i gänget. Men det verkar som ni även inom Campido internt månar om att personalen ska trivas och utvecklas i sitt arbete. Det tycker jag är bra och det märks också hos oss ute i verksamheten.

- Är det något i vår förvaltning du vill ska fungera på ett annorlunda sätt? Vad kan Campido bli bättre på?

- Som jag sa tidigare är återkoppling viktigt för mig. Återkopplingen kan alltid bli ännu bättre.

- Vad är det som du skulle önska mer av oss på Campido?

- Vi vill kunna köpa fler tjänster av er. Det är bra att ni bland annat har egna elektriker och jag väntar på att det ska bli fler kringtjänster.

/Mats Kjellberg projektledare på Campido Fastighetsförvaltning